back button

Cherchez la femme

Vrouwendag! Op 8 maart 1908 vond de eerste staking door vrouwen plaats in New York. Daarom zetten we vandaag de ongelijkheid in de aandacht die er sociaal en economisch nog steeds is tussen vrouwen en mannen. Ook in de cultuursector zijn vrouwen nog te weinig zichtbaar. Dus zet Dalton.be  deze week zeven films in de schijnwerpers van zeven sterke vrouwen: langspelers, kortfilms, documentaires - vrouwelijke regisseurs zijn aanwezig in elk filmgenre met hun verbluffende films. 

Girlhood (Heleen Declercq)

Girlhood is ‘'Boyhood' maar dan door de ogen van een opgroeiende vrouw. Filmmaakster Heleen Declercq kijkt naar haar eigen jeugd om het aangeleerde stereotiepe beeld over vrouwelijkheid te doorbreken.
 
Bekijk Girlhood HIER.

Marlina the Murderer in Four Acts (Mouly Surya)

Marlina is nog maar net weduwe geworden wanneer een lokale bende zich meldt in de afgelegen boerderij. Ze zeggen dat ze haar zullen beroven, dat ze haar waarschijnlijk ook zullen verkrachten, maar dat ze eerst graag een maaltijd willen. Dat dit niet goed kan aflopen voor de ongewenste bezoekers, suggereert de titel al. Met het hoofd van de vermoorde bendeleider gaat Marlina naar het politiebureau. Maar daarmee is ze als alleenstaande vrouw op het oerconservatieve en patriarchale eiland Sumba nog niet uit de problemen...

Bekijk Marlina the Murderer in Four Acts HIER.

Las Meninas (Eva Cools)

Cleo-regisseur Eva Cools studeerde af met deze ontroerende kortilmf. Bélen groeit op in een familie van hysterische vrouwen. Na het overlijden van haar grootmoeder Marta duikt een erfeniskwestie op. De ex-man van Marta, Fernando, blijkt een nieuw leven te hebben opgebouwd in Gent en erft een deel van haar vermogen. De familie is razend en wil het geld terug. Belén reist naar Gent om de zaken uit te klaren.
 
Bekijk Las Meninas HIER.

Sans Frapper (Alexe Poukine)

Ada was 19 toen het voor het eerst gebeurde. Hij was een vriend van haar, maar toch drong hij zich op. Ze verzette zich niet. Haar lichaam en haar geest blijven beschadigd achter, tot vele jaren nadien. Ze probeert te begrijpen wat er juist gebeurd is. Het verhaal van Ada staat centraal in deze film, maar velen delen haar geschiedenis: mensen van alle leeftijden, zwart en wit, man en vrouw. Met een originele vertelvorm toont regisseur Alexe Poukine op een fijnzinnige manier de gevolgen van seksueel misbruik: de pijn, het schuldgevoel, de verdringing, het een plaats geven.
 
Bekijk Sans Frapper HIER.

As I Open My Eyes (Leyla Bouzid)

De 18-jarige Farah heeft net haar middelbare school doorlopen in Tunesië. Haar ouders willen dat ze medicijnen studeert, maar Farah ziet het anders: ze geniet van haar jeugd, ontdekt het nachtleven, de liefde. Daarenboven is ze de gepassioneerde zangeres van een politieke rockband. De groep doet het erg goed underground, niet alleen door de aanstekelijke muziek, maar ook door de gedurfde poëtische teksten die het regime in vraag stellen. Haar moeder Hayet, ooit ook rebels, probeert Farahs jeugdige enthousiasme in te dijken. Ze kent de gevaren van de politieke Tunesische wereld maar al te goed… Maar koppig zet Farah door.
 
Bekijk As I Open My Eyes HIER.

Hotel Mama (Aline Boyen)

Een extravagante moeder zoekt haar dochter na lange tijd weer op. Bij hun weerzien valt één gelijkenis niet te negeren: hun infantiele en afhankelijke levensstijl.
 
Bekijk Hotel Mama HIER.

Nieuwe Tieten (Sasha Polak)

Filmmaakster Sacha Polak is draagster van het erfelijk kanker-gen BRCA1 en heeft daarmee een sterk verhoogde kans op borstkanker en eierstokkanker. Haar moeder overleed op 29-jarige leeftijd aan borstkanker, toen Sacha nog geen jaar oud was. Al jaren weet Sacha dat zij draagster is van het gen, maar twijfelt ze wat ze moet doen. Moet zij haar borsten preventief laten verwijderen om zo de kans op borstkanker te verkleinen? Of laat ze haar borsten misschien wel voor niets weghalen en ontdoet zij zich hiermee van haar vrouwelijkheid?
 
Bekijk Nieuwe Tieten HIER.

Comments

There are no comments yet.

Log in or register to post comments